QUAN LES BONES
INTENCIONS NO SÓN SUFICIENT
Article d'Almudena González. Professora i
delegada de CCOO Educació Girona.
Vivim dies intensos, immersos en la transcendentalitat de decisions polítiques i
jurídiques des de fa temps. Quasi no
podem prestar atenció a d’altres qüestions que, també molt importants, passen
desapercebudes, tot i que marquen i
marcaran la feina i la vida de docents i alumnes d’aquest país.
En uns moments en què s’està qüestionant, i
de manera tan arbitrària i tòxica, l’educació del sistema català i la tasca
pedagògica diària dels docents de Catalunya, hem de defensar l’educació amb força i contundència, posant-la en valor
i denunciant públicament les mentides i
manipulacions que la volen malmetre. Però també hem de reivindicar el millor
sistema educatiu i treballar per aconseguir-ho.
El 17 d’octubre es va publicar el Decret150/2017
de l’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, que desplega la Llei educativa de Catalunya
(LEC), llei que té la inclusió escolar i la cohesió social com a dos dels
principis generals del sistema educatiu de Catalunya, facilitant la
participació de tots els alumnes en entorns escolars ordinaris, independentment
de llurs condicions i capacitats.
El Departament d’Ensenyament té el compromís
i el repte d’oferir una educació de qualitat i sense exclusions que faciliti
que tots els alumnes puguin aprendre i conviure junts en uns entorns que
permetin avançar cap a la plena autonomia de les persones.
Als centres educatius hi ha alumnat amb
necessitats educatives específiques vinculades a diversitats socioeconòmiques,
socioculturals, funcionals, cognitives o amb problemes greus de salut, totes
les quals requereixen personal format
suficient per a la seva atenció.
Com es farà? Analitzant el decret, ens adonem
de les bones intencions dels principis que l’inspiren, però trobem la falta de
concreció dels recursos humans i formatius que haurien de permetre
desenvolupar-los amb garanties d’èxit.
No es mencionen les llars d’infants ni tots
els espais educatius dels centres ordinaris, tot i la seva importància cabdal
per constituir una veritable educació a temps complet: menjador, activitats
extraescolars, transport escolar i sortides; espais que adquireixen una
especial rellevància en l’atenció inclusiva.
No es garanteix el suport educatiu a
l’alumnat amb necessitats específiques a l’ensenyament postobligatori: Batxillerat, Formació Professional,
Ensenyaments d’adults, mancant la visó global de l’educació al llarg de la vida.
No es contempla l’atenció a les necessitats
educatives derivades de processos d’identitat de gènere, expressió de gènere o
intersexualitat.
A nivell de recursos, no es concreta el
personal de què ha de disposar cada tipus de suport: personal de les aules
d’acollida (AA), de les unitats d’escolarització compartida (UEC), dels
programes de noves oportunitats (PNO), dels suports intensius a l’escola
inclusiva(SIEI), dels suports intensius a l’audició i el llenguatge (SIAL) i dels programes d’aula integral de suport
(AIS).
S’hauria d’augmentar la dotació de personal
orientador i mestres d’Educació Especial als centres educatius (garantint un
per cada 250 alumnes que recomana la UNESCO),
així com la de promotors escolars per a minories, de personal tècnic d’integració
social (TIS) a tots els instituts i de
personal tècnic d’educació infantil (TEI) a totes les escoles. Tampoc es
concreta la dotació de plantilla dels actuals centres d’educació especial
sostinguts amb fons públics per a complementar l’atenció als alumnes amb
necessitats educatives especials escolaritzats en centres ordinaris de les
seves zones.
Els Equips d’Assessorament Psicopedagògic
(EAP) i els Centres de Recursos educatius per a Alumnes amb Trastorns del
Desenvolupament i la Conducta (CRETDIC) requeririen un increment de personal
superior al pressupostat.
Incomprensiblement, el decret no esmenta el
personal de suport educatiu externalitzat fa anys (personal vetllador). Recordem que parlem d’un col·lectiu d’unes
2000 persones que realitzen tasques de suport educatiu, però subcontractades
mitjançant empreses privades. Des de CCOO denunciem, des de fa molts anys,
aquest tipus de contractació i exigim que el Departament d’Ensenyament recuperi
la totalitat d’aquest servei i el presti amb personal propi, doncs no existeix
cap argumentació organitzativa ni pedagògica que fonamenti l’actual
externalització.
Tot i que s’afirma que l’Administració
Educativa ha de vetllar perquè en els centres quedin cobertes les necessitats
d’assistència sanitària de l’alumnat que ho requereixi, considerem que en
l’actualitat l’alumnat amb estat de salut complex no està sent atès per
personal sanitari adequat, tal i com hem denunciat en reiterades ocasions. Per
aquest motiu, considerem que ha d’existir personal sanitari en tots els centres
educatius.
Tampoc es planteja la baixada generalitzada
de les ràtios com a factor imprescindible per poder fer efectiu el sistema educatiu inclusiu.
No es contempla cap inversió en formació
d’altres professionals que no siguin docents.
CCOO ens posicionem clarament a favor de
l’escola inclusiva doncs una escola no inclusiva és una escola segregadora, que
rebutgem amb fermesa; però tenim clar
que per fer-ho realment possible s’ha de comptar amb els recursos i la formació
suficients i la relació de les mancances que presenta el Decret ens fa pensar que només té molt bones
intencions.
Som ambiciosos, volem la millor educació amb
les millors eines, perquè volem la millor societat. Seguim i seguirem lluitant
per aconseguir-ho.
Quan les bones intencions no són suficents
Reviewed by Anònim
on
de novembre 02, 2017
Rating: