CCOO Educació ha participat i dona suport a l'acte Somescola per aprovar un decàleg en defensa de la escola catalana i el personal docent.
MANIFEST: PER LA CONSOLIDACIÓ, PROTECCIÓ I MILLORA DEL MODEL EDUCATIU CATALÀ
Publicat el 15/11/2017
1.
Somescola va néixer fa sis anys amb l’objectiu de coordinar totes
aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera
activa en suport del model educatiu català, que contribueix a construir
una societat més cohesionada, democràtica i lliure, i que no separi els
infants i joves per la seva llengua d’origen.
2. Les
entitats que avui formem Somescola, representants de l’àmplia pluralitat
d’actors i de sensibilitats del món educatiu, social i cultural de
Catalunya, creiem necessari reforçar el treball conjunt per a
consolidar, protegir i millorar el model educatiu català, patrimoni de
la nostra societat, i garantia per al futur i la igualtat d’oportunitats
dels infants i joves i per a la cohesió social del país.
3. El model
educatiu català té per finalitat la formació integral de la persona i
la seva capacitació per a conviure democràticament en la pluralitat, des
d’enfocaments pedagògics que possibiliten la construcció crítica del
coneixement i l’autonomia de pensament i d’aprenentatge de tots i
cadascun dels infants, independentment d’origen, llengua o condicions
individuals.
Això mateix
estableix el currículum vigent a Catalunya: “La finalitat de l’educació
és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines
necessàries per a entendre el món en què estan creixent i que els guiïn
en el seu actuar; i posar les bases perquè esdevinguin persones capaces
d’intervenir activament i crítica a la societat plural, diversa i en
canvi continu, que els ha tocat viure”.
4. Les
nostres escoles, avalades pel llegat de l’escola catalana de principis
de segle XX, han ajudat a generar la societat actual plural, diversa,
amb criteri i amb uns principis de convivència sòlids. Els nostres
infants i joves viuen en una societat culturalment diversa i han après
vivencialment els principis de ciutadania, democràcia, llibertat i
respecte. La llengua i la cultura de Catalunya han determinat el procés
de desenvolupament d’aquestes capacitats, dins una escola catalana, amb
valors democràtics i integradors, que els han permès poder exercir la
ciutadania de ple dret.
5. Avui,
aquests principis i característiques del model educatiu català, dins la
seva diversitat, són compartits de manera amplíssima per la societat
catalana, més enllà de les opcions polítiques de les famílies i del
conjunt de ciutadans i de les diferents perspectives que la pluralitat
d’actors del sistema educatiu té sobre com ha de serne la concreció.
6. Els
principis del model educatiu català han estat compartits al llarg de la
història per diferents expressions: les escoles i les colònies del
Patronat Escolar de Barcelona, les Montessori i Escoles d’Estiu de la
Mancomunitat, el moviment d’Escola Nova i els Institut-escola de la
Generalitat republicana, els moviments de renovació pedagògica dels anys
60, les escoles d’iniciativa social i el CPEPC, les mobilitzacions per
l’escolarització de tots els infants i pels drets laborals, el treball
per l’escola inclusiva, el consens social i polític i de la comunitat
educativa del model d’immersió lingüística, etc.
7. El
context històric i social en el que vivim fa encara més important
garantir que el model educatiu català es consolidi i millori, per a
donar resposta als reptes i les necessitats dels infants i de la
societat. Un model educatiu compromès amb la democràcia, on la
participació, el pensament crític, la resolució pacífica dels
conflictes, el respecte a la diferència i els valors de convivència són
centrals en la vivència dels infants. I un model educatiu compromès amb
la inclusió i la cohesió social, on tot infant ha de trobar oportunitats
de creixement i de dignitat, inclosa la competència comunicativa plena
en les llengües d’ús normal a la societat.
8. Els
mestres i professionals del nostre sistema educatiu garanteixen i fan
possible aquest model educatiu català, i són els qui han fet els
esforços gràcies als quals l’escola ha mantingut tothora la funció de
cohesió social i de convivència democràtica en un context de tensions
vinculades a la crisi econòmica. Les famílies i les entitats reconeixem i
els agraïm públicament la aquesta tasca i manifestem la nostra
confiança en la seva professionalitat.
9. L’escola
catalana i el seu model d’integració lingüística ha fet un gran esforç
en la darrera dècada per a acollir, des d’una perspectiva inclusiva,
infants i joves vinguts de diferents cultures del món. Podem constatar
que ha estat un factor important per a afavorir la cohesió social des
d’una perspectiva intercultural i que aquest ha de continuar essent un
dels puntals del model educatiu català.
10. Els
plantejaments que propugnen públicament una involució educativa
uniformitzadora, l’adoctrinament ideològic, la generació de sospites i
denúncies i la segregació lingüística volen posar en risc aquest model
educatiu català compromès amb la igualtat d’oportunitat dels infants i
amb els valors cívics i democràtics de convivència de la nostra
societat. Per això, les entitats que formem Somescola fem una crida
perquè el conjunt de la societat faci seu aquest patrimoni que és el
model educatiu català, i que es comprometi a consolidar-lo, protegir-lo i
contribuir-ne a la millora.
Defensem l'escola catalana!
Reviewed by Anònim
on
de novembre 16, 2017
Rating: