Aquests dies les escoles bullen de feina: cal preparar les sortides, la programació general anual, conèixer l'alumnat nou, fer reunions amb les famílies nouvingudes, organitzar el material escolar, preparar l'aula per la vinguda dels infants… tot això i més en nou dies. Són pocs dies i molta feina, més encara quan la plantilla no hi és tota.
I és que per molt que la consellera Rigau i els seus directors i directores dels diferents serveis territorials vulguin donar la sensació de “normalitat” (realment estic cansat d'aquesta paraula a cada inici de curs, l'hauríem de canviar per “inici de curs habitual”) continuem en una situació de greu perjudici per les escoles públiques. La majoria d'elles no tenen encara tutors i tutores, i aquests s'incorporaran amb reducció de jornada el mateix dia 15 de setembre, a l'inici de les classes, degut a les retallades. Realment algú creu que cap centre posa un mestre nouvingut al davant d'un grup d'infants sense saber tan sols on està el lavabo?
Als centres educatius la complexitat és molt gran. Sovint ens trobem amb alumnes amb malalties greus. Com informem a aquests mestres nous sobre com actuar davant d'aquest alumne si comença a treballar al mateix moment que entra l'infant per la porta?
A tot això cal sumar la demagògia de dir que tenim més mestres aquest curs nou. De moment no se'ls veu per enlloc, malgrat serien benvinguts. Les necessitats dels nostres infants cada cop són més grans, i malgrat la voluntat dels professionals de l'educació d'atendre'ls en qualitat i quantitat suficient, els recursos humans són del tot insuficients.
Raó a part és l'aplicació de la LOMCE. Per molt que diguin que a Catalunya la Generalitat està frenant-la això no és cert. Només a primària els cursos de primer, tercer i cinquè tenen en vigor els nous currículums (fet que ha implicat en molts casos canvis de llibres) i hores d'ara l'escola ha deixat de ser un espai democràtic.
Mentrestant, ha estat la mateixa Generalitat qui en un dictàmen de finals del curs passat va titllar la gran majoria d'escoles públiques de Manresa com a “centres d'especial dificultat”. No és casualitat que totes siguin públiques ja que mentre algú ens vol fer veure que volen crear una doble xarxa per qüestions lingüístiques, el cert és que a Catalunya segreguem l'alumnat per qüestions econòmiques. Perquè si no queda prou clar, escoles concertades i privades sí que tenen tota la plantilla a 1 de setembre, sense retallades i amb una hora lectiva diària de més (el que equival a tot un curs al final de l'escolarització).
Va sent hora de buscar un nou titular per a l'inici de curs escolar. Què us sembla “iniciem el curs de la forma habitual: sense mestres suficients però amb uns professionals que s'hi deixaran la pell”.
Lluís Cano
Mestre de Primària
Opinió: "Inici de curs habitual, que no normal." per Lluís Cano
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
de setembre 26, 2014
Rating: