EMBOLICAR LA PERDIZ I MAREAR LA TROCA. Article d'opinió de CCOO Educació al Diari de Girona (Suplement Aula) del dimarts, 22 d'abril de 2014
LLEGEIX L'ARTICLE EN FORMAT PDF (+)
Embolicar la perdiz i marear la troca
Actualment
l’atac agressiu a l’educació és un insult cap a la persona física i cap
a la Persona com a idea, és d’una baixesa humana que afectarà nens i
nenes amb noms i cognoms, les nostres filles i els meus alumnes.
Aquesta
llei, la nostra, la Llei d’Educació de Catalunya, exposa la
contrarietat existent a les institucions. D’una banda els nostres
governants s’inflen del discurs aglutinador de masses enfebrades referit
al Dret a Decidir, però de l’altra fan que el nostre sistema educatiu
perdi la seva històrica quotidianitat democràtica. PISA, el famós
informe avaluatiu de l’educació, ha demostrat la importància de
l’autonomia de centre, una eina de democràcia local per afavorir la
discussió pedagògica i curricular. Ara bé, no hi ha cap evidència
fonamentada que l’autonomia de gestió que pretenen imposar millori la
qualitat de l’educació.
Caminem
a cegues, estem dilapidant una tradició d’autonomia basada en un
lideratge compartit amb vessant pedagògica, anul·lem el poder decisori
de les AMPES i dels consells escolars, dels claustres, limitem totes les
plataformes més democràtiques del sistema i ho deixem tot en mans
unipersonals, els directors professionalitzats. Des de CCOO farem costat
a aquestes direccions en la seva epopeia. Ho tindran difícil en
convertir-se en responsables únics de l’assoliment d’uns objectius
marcats en uns projectes educatius de centre antiquats o inexistents i
en el seu singular projecte de direcció. Però no només això els serà
avaluat. El pal de paller de la seva tasca serà definir una plantilla
pròpia per al centre. A través del Decret de Plantilles acabat de
publicar es veu clarament que la LEC no neix de la crisi, és només una
posició ideològica perquè canvia les regles de joc en l’ordre laboral,
atès que prima la individualitat enfront de la col·lectivitat. La
solució no es troba en la insubmissió a una llei imposada i no
consensuada per la majoria de la comunitat educativa, sinó a continuar
potenciant una selecció de personal no segregadora. Les eines hi són, i
cal fer ús dels elements històricament democràtics del centre per
gestionar-lo amb el suport de tota la comunitat implicada.
La
LOMCE, barroerament anomenada Ley de Ordeno y Mando de la Conferéncia
Episcopal o Llei Wert, és l’altra paradigma d’aquesta agressió. La
Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya la rebutja en
la seva totalitat. Un dels seus representats, Andrés Encinas, professor
de la UPC, ho evidenciava a Girona afirmant que “La LOMCE se inscribe en
términos generals más atrás que la ley del 70” (Llei Villar-Palasí o de l’EGB, del BUP i la FP).
A través del currículum més llarg mai creat a Europa (més de 1300
pàgines!) preveu deshumanitzar-nos amb uns continguts
descontextualitzats de l’aula, fa possible la desaparició de les arts
musicals o plàstiques, la filosofia s’extingeix, retorna el vell
fantasma estigmatitzador de la formació professional bàsica… Fins i tot
s’atreveix a menysprear la llengua materna per la raó “complexa” que la
persona construeix el món amb el llenguatge! “El objetivo es españolizar
a los alumnos catalanes”. Wertgonya li hauria de fer! I vergonya ens
hauria de fer de permetre-ho!
I
què passa quan ajuntem LEC i LOMCE? Doncs que afloren les polítiques
educatives neoconservadores i neoliberals comunes del PP i de CiU.
Centralització, jerarquització, fiscalització… i sota aquestes
polítiques, en el rerefons d’aquestes legislacions, CCOO està detectant
que s’amaga l’ombra de la segregació escolar, un dels mals que trenquen
la cohesió social. Al cartell de la campanya de preinscripció escolar
impulsada pel Consorci d’Educació de Barcelona hi
trobem una nena i l’eslògan “Ella vol ser metgessa. Tu vols trobar la
millor escola. Comencen les jornades de portes obertes”. Podrien afegir
“Benvinguts al mercat de les escoles, triï i remeni! No garantim el
futur de tots els ciutadans de Catalunya, només d’aquells que triïn el
millor centre, visca l’individualisme i la desigualtat social”. Isaac González ho
descriu perfectament al Diari de l’Educació: “Hi ha un objectiu polític
que hauria de ser irrenunciable, i que malauradament cada cop ho sembla
menys: que totes les nenes, vagin a l’escola que vagin, tinguin les
mateixes possibilitats d’arribar a ser metgesses.”
La
LOMCE, en aquest sentit, també promou la rivalitat entre els centres i
les equipara a empreses que cerquen els millors alumnes per no perdre
els recursos que ofereix l’administració. I tot això sense oblidar que
el PP va aprovar, juntament ambl CiU, la reintroducció de la segregació
sexual a l’escola.
Tot
aquest despropòsit enfocat a accentuar les desigualtats socials,
juntament amb la manca d’igualtat d’oportunitats s’afegeix, entre
d’altres, a la reducció sistemàtica de les beques de menjador
(quan Càritas fa públic que Espanya és el segon país d’Europa amb més
pobresa infantil) o a la pràctica eliminació de les dotacions per als
plans d’entorn (quan s’ha demostrat que són una eina profitosa per
reduir el fracàs escolar i les desigualtats socials)… En definitiva, tal
com exposava Xavier Bonal fa pocs mesos a Girona, “les retallades són
el resultat d’una opció política i ideològica determinada”.
I
què fem, però, amb tot això? Des de CCOO seguirem amb més força que
mai denunciant i actuant contra les agressions laborals, educatives i
socials que estem patint. Volem ser un referent d’implicació, de
responsabilitat social; som un sindicat de classe i treballem per
provocar la reflexió i l’acció reivindicativa per millorar la nostra
societat; per continuar lluitant com a col·lectiu tot i l’individualisme
gairebé estructural a què ens aboquen; per garantir l’accés a una
educació que defensi la igualtat d’oportunitats. Per tot això us animem a
participar en allò que es proposi des dels diferents organismes, com
més unitaris millor, des dels claustres, les AMPES, els consells
escolars, els sindicats, el Marc Unitari de la Comunitat Educativa…
Perquè som més i som més forts!
Així
doncs, diguem prou. Com a mestres, com a pares, com a societat, prou de
la intenció de Wert de “marear la perdiz” o de la consellera Rigau
d’embolicar la troca. Prou de menystenir el nen o la nena que veig cada
matí a l’aula, en Joan o la Maria; vull que sigueu feliços. Com? Sent
responsables com a Persones, unint-nos en aquesta responsabilitat. Prou,
el futur del nostre present té noms i cognoms. Com diuen ara “la
història et convoca”.
MARÇEL BARBENS
CCOO EDUCACIÓ GIRONA
EMBOLICAR LA PERDIZ I MAREAR LA TROCA. Article d'opinió de CCOO Educació al Diari de Girona (Suplement Aula) del dimarts, 22 d'abril de 2014
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
d’abril 23, 2014
Rating:
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
d’abril 23, 2014
Rating:

