CCOO denuncia la falta de rigor en l’elecció de continguts del currículum de la LOMCE
La Federación de
 Enseñanza de CCOO critica que el “Consejo Escolar del Estado” s’hagi 
hagut de pronunciar sobre documents relatius als currículums de 
secundària i batxillerat que, tal i com ha anunciat el ministre 
d’Educació, van ser retirats i van patir modificacions l’abast de les 
quals encara no es pot determinar.
CCOO critica que, en un clar 
exercici de manca de respecte institucional, s’ha desvirtuat de forma 
flagrant la important funció consultiva que desenvolupa el Consejo 
Escolar del Estado, màxim òrgan de consulta en matèria d’educació, en 
haver-se de manifestar sobre uns textos que es modificaran en lloc de 
fer-ho sobre els definitius. En conseqüència, la Federación de Enseñanza
 de CCOO exigeix la retirada immediata del projecte sobre continguts 
bàsics i l’elaboració per part del Ministeri d’Educació d’un text final 
sobre el que la comunitat educativa pugui pronunciar-se seguint els 
tràmits perceptius establerts.
La Federación de Enseñanza de 
CCOO denuncia també que la redacció dels projectes pels quals 
s’estableix el currículum bàsic reprodueix, en gran mesura, el text 
aprovat i en vigor que recull la Ley Orgánica 8/2013 de Mejora de la 
Calidad Educativa (LOMCE), per la qual cosa representen una educació 
classista, segregadora i excloent.
El text continua sense donar 
resposta a aspectes fonamentals que la norma no resolia, com la manca de
 garanties reals per tal que l’alumnat que cursa Religió Confessional 
estudiï també continguts de caràcter ètic i social; la inexistència de 
mesures perquè les assignatures no hagin de competir arbitràriament 
entre elles; o la manca de previsió i criteris clars per organitzar una 
oferta de Formació Professional Bàsica adequada i suficient.
CCOO rebutja de manera íntegra la configuració dels continguts curriculars de les matèries i assignatures perquè:
- Implica una distribució de competències clarament recentralitzadora que envaeix l’autonomia de les comunitats autònomes en matèria educativa.
 - Sacralitza l’aprenentatge i la llengua en detriment d’altres matèries i continguts igualment importants per a la formació integral de l’alumnat i ignora la seva contribució a l’assoliment de les competències bàsiques reconegudes com claus per tots els sistemes educatius del nostre entorn.
 - Estandarditza els aprenentatges, reduint a simples conductes observables, equiparant la tasca d’avaluar (que requereix una alta qualificació professional) a la de mesurar (que no precisa criteris experts).
 - Els “Estàndards d’aprenentatge” es concreten només al final de les etapes, per la qual cosa estan clarament vinculats a les avaluacions finals. Aquesta configuració condicionarà la pràctica docent que, amb l’objectiu de no perjudicar la promoció dels alumnes, es centrarà exclusivament en procurar aquests estàndards, i això suposa la imposició d’un aprenentatge homogeni -que no homologable- en tot l’Estat, al marge de totes les variables de tipus personal, cultural o social que puguin influir en l’aprenentatge
 - Implica un clar biaix ideològic en el tractament d’alguns continguts (la matèria de Valors Ètics, per exemple, posiciona clarament l’alumnat davant l’objecció de consciència o la desobediència civil en considerar-se, literalment, “problemes” perquè “impliquen un desacatament a les lleis de l’Estat a les que tots els ciutadans has de sotmetre’s”)
 - Existeix una clara manca de rigor professional i tècnic en l’elecció de continguts per les greus mancances d’alguns veritablement fonamentals que s’haurien d’establir amb caràcter bàsic, i la manca dels currículums dels quals ha estat reiteradament denunciada pels experts de diverses àrees.
 
L’aplicació dels “Reales 
Decretos” que estableixen el currículum bàsic comporta altres problemes,
 igualment greus, que han estat ignorats o subestimats irresponsablement
 per part de l’Administració. La disminució de la càrrega lectiva, la 
transformació d’algunes assignatures que eren obligatòries en optatives,
 l’assignació de noves matèries o la desaparició d’altres van provocar 
modificacions substancials en la càrrega docent que no s’han previst ni 
avaluat, per la qual cosa el risc que es generin nous i importants 
conflictes al voltant de la Llei és més que probable.
L’aprovació d’aquests “Reales Decretos”, igual que al seu dia l’aprovació de la LOMCE, no suposarà un debilitament del compromís
 de CCOO en la lluita contra aquesta Llei, com es va demostrar fa uns 
dies amb l’ofensiva de caràcter jurídic que vam presentar i que sotmetrà
 la norma a examen en les més altes instàncies nacionals i 
internacionals.
Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 31 de gener de 2014Temes relacionats
- Aturem la LOMCE. Construïm la resistència
 
- Guia per entendre -i combatre- la LOMCE
 
- CCOO denuncia la LOMCE davant la Comissió Europea per vulnerar el dret comunitari
 
- 10 raons per dir "no" a la llei Wert
 
- LOMCE: Guia per analitzar l'impacte de les principals novetats en els centres docents
 
- El desenvolupament de la LOMCE
 
- Contra la LOMCE i les retallades. Guia sobre la LOMCE
 
- MECD: projectes de reial decret de currículum FP Bàsica
 
- Aturem la LOMCE
 
- MECD: projectes de reial decret de currículum bàsic (primària, ESO i batxillerat)
 
- La #LOMCE: una llei que NO millora l'educació
 
Si cliques sobre aquesta imatge, et presentarem un bon recull de temes relacionats amb la LOMCE...:
 
CCOO denuncia la falta de rigor en l’elecció de continguts del currículum de la LOMCE 
 
        Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
        on 
        
de febrer 01, 2014
 
        Rating: 
      
 
        Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
        on 
        
de febrer 01, 2014
 
        Rating: 


