Glòria Fígols, delegada sindical de CCOO Educació al Berguedà.
Aquest article s'ha publicat avui al
diari Regió 7 en versió reduïda. Més avall,
podreu llegir l'article original.
APRECIACIONS SOBRE ELS RESULTATS DE L’INFORME PISA
Al meu parer, és difícil basar la diagnosi del sistema educatiu espanyol
o català en els resultats de les proves sobre competències efectuades cada tres
anys per l’informe Pisa. D’entrada caldria considerar la idoneïtat d’aquestes
proves que avantatgen els alumnes que tenen més habilitats cognitives visuals,
en detriment d’aquells als que els és més fàcil l’aprenentatge de tipus
cinestètic o auditiu. Potser algun dia caldria tenir en compte la influència
d’aquestes variables en el procés d’aprenentatge dels alumnes i en el fracàs
escolar del país. A banda també, del fet que l’alumne pot tenir “un mal dia” la
jornada de les proves.
Dit això, avui ens hem llevat amb la noticia que els estudiants
catalans treuen millors resultats que els espanyols en competència matemàtica i
en comprensió lectora. Benvinguts siguin els bons resultats; però no hem de
caure en el parany d’embolicar-nos amb la bandera del suposat èxit de les polítiques del
Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Si bé és cert que en els darrers anys s’ha posat més èmfasi
en el reforç d’aquestes competències, s’han manllevat hores a d’altres
disciplines que hores d’ara segur que “coixegen”. No podem oblidar tampoc el
fet que en els darrers dos anys hi ha 50.000 alumnes més en el sistema educatiu
i que no hi ha hagut augment de plantilles en els centres. Això ha repercutit
en un increment de la ràtio d’alumnes per aula que, juntament amb les
retallades de recursos pedagògics, dóna com a resultat la dilapidació del
concepte d’educació inclusiva i que afecta directament en l’assoliment dels
aprenentatges. Els professionals de l’educació no poden atendre amb qualitat
les necessitats educatives de l’alumnat que tenim al sistema.
Però ens emmirallem en els països del Nord d’Europa, on els resultats
en educació són sempre altament superiors a la mitjana espanyola o catalana. I
per què és així això? Per què aquest país es situa en el lloc 33è de la llista
(n’hi ha 34 de la UE)? Segurament, a més a més de l’estocada irreversible dels
efectes de les retallades en la qualitat dels ensenyaments impartits a les
aules, la resposta passa per uns quants indicadors molt significatius: Els països
que treuen millors resultats en educació, inverteixen en aquesta matèria 4, 5 o
6 vegades més que la mitjana espanyola i catalana. Tots aquests països tenen
com a prioritari un sistema de selecció del professorat que res té a veure amb
el que s’aplica al nostre país. Aquests països donen importància cabdal a la
formació del professorat. A Catalunya, senzillament el Departament d’Educació a
deixat d’oferir cursos de formació pel professorat a conseqüència de les retallades.
I, el que és més important, en els països on més s’inverteix en educació, es
dóna al professorat i als centres un status institucional que no tenen ni han
tingut mai els nostres professionals de l’educació.
Al meu entendre, no aconseguirem capgirar les posicions en el rànquing
de l’informe Pisa mentre no aconseguim implicar les famílies en l’educació dels
estudiants. Aquí, moltes famílies han abdicat del seu compromís amb l’educació
dels fills i han delegat la complexitat d’aquesta tasca únicament al sistema
educatiu. Mentre no avancem en la implicació de la societat en l’educació, ens serà
molt complicat capgirar els resultats de l’informe Pisa.
Per acabar, un país que acaba d’aprovar –28 de novembre- una reforma
educativa –la setena- que es basa únicament en l’aplicació de “revàlides” per a
procedir a classificar l’alumnat segons el seu “talent natural”, poc pot
progressar en l’educació integral de l’individu i per extensió de la societat.
Opinió: "Apreciacions sobre els resultats de l'informe PISA" per Glòria Fígols
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
de desembre 04, 2013
Rating: