Historiador
La part més important del projecte reformista de la segona república va
ser la que va dedicar a transformar la societat a través de l’educació.
Hereus d’una vella tradició il·lustrada, els republicans van creure que
educar la població era el camí que havia de dur-los a mobilitzar-la per a
un programa de transformació social. I s’hi van dedicar amb un
entusiasme que mai no s’havia conegut al nostre país. Convé recordar que
entre els primers decrets republicans en figura un que creava de cop
7.000 places de mestres i augmentava el sou dels ensenyants. Es va fer
una gran tasca de formació de mestres, es van construir més de setze mil
escoles en dos anys, a la vegada que es desenvolupaven programes de
difusió cultural que volien portar a tots els racons del país el llibre o
el teatre. Una política que va dur a que la Societat de Nacions
felicités el govern per haver realitzat una tasca semblant en moments en
què la crisi econòmica frenava aquesta mena de despeses a la major part
dels països.
Que el projecte tenia sentit com a eina per formar ciutadans conscients
dels seus drets ho demostraria la ferocitat de la resposta dels
revoltats de 1936, que fa pensar sovint que aquesta va ser sobre tot una
guerra contra l’escola. Els mestres van ser els primers a sofrir la
repressió: a la província de Burgos, per exemple, se’n van afusellar 21,
així d’entrada; a la de Huelva, almenys altres vint. A Salamanca se’ns
diu que per orígens professionals les víctimes més freqüents han estat
els ferroviaris i els mestres. A Mallorca, on no havia passat res que
pogués crear alarma social, es va sancionar 155 mestres, 56 dels quals
van ser separats definitivament de l’ensenyament, alguns van ser
sentenciats a mort i un inspector va aparèixer assassinat en una
carretera.
José Pemartín, de l’ “Asociación Católica Nacional de Propagandistas” i
“Jefe” del “Servicio de enseñanza superior y media”, deia en 1937 que
“tal vez un 75% del personal oficial enseñante ha traicionado –unos
abiertamente, otros solapadamente, que son los más peligrosos– a la
causa nacional. Una depuración inevitable va a disminuir
considerablemente, sin duda, la cantidad de personas de la enseñanza
oficial”. No es tractava solament de depurar els mestres, sinó de fer
minvar en el seu conjunt l’ensenyament públic.
De fet la depuració era considerada com un “trámite previo a una
reorganización radical y definitiva de la enseñanza”. Es calcula que van
sancionar uns 15.000 mestres –un 25% del total- dels quals uns sis mil
van ser separats forçosament de l’ensenyament, més de tres mil van ser
suspesos temporalment i altres sis mil van perdre la seva plaça i se’ls
va obligar a traslladar-se.
No tots els repressors es van penedir després. Eduardo Haro Tecglen
explica que va parlar en les seves velleses amb Pedro Sainz Rodríguez,
que havia estat directament responsable de la depuració, i que li va
dir, per justificar-se, “Es que eran gente muy mala, hijo mío, gente muy
mala”.
Tan important considerava el règim el control de l’ensenyament, que la
“Junta de Defensa Nacional” de Burgos començà a prendre decisions en
aquest terreny abans que es creés l’organisme que havia d’ocupar-se’n.
El 19 d’agost del 1936, al cap d’un mes de l’aixecament militar, es
manava als alcaldes de vigilessin que l’ensenyament “responda a las
conveniencias nacionales”, que “los juegos infantiles, obligatorios,
tiendan a la exaltación del patriotismo sano y entusiasta de la España
nueva” i que denunciessin “toda manifestación de debilidad u
orientación opuesta a la sana y patriótica virtud del ejército y pueblo
español”; el 21 de setembre “se aclara explícitamente que las enseñanzas
de Religión e Historia Sagrada son obligatorias”. A partir del 24
d’aquest mateix mes de setembre del 1936 començaven a publicar-se al
Boletín de la Junta de Defensa les primeres depuracions.
Es van clausurar 54 instituts públics d’ensenyament secundari,
considerant-los sobrers -hi ha un text legal que sosté que la república
havia obert un nombre innecessari d’instituts, que no feien cap falta-,
la qual cosa implicava deixar l’educació secundària a la iniciativa
privada eclesiàstica.
Contra l’ensenyament raonador de l’època republicana, els llibres de la
qual havien d’anar a la foguera -”el fuego purificador es la medida
radical contra la materialidad del libro”, havia escrit el rector de la
Universitat de Saragossa, que era un catedràtic de Ciències-s’imposava
un ensenyament destinat a inculcar valors i a apartar el nen de la mania
de pensar. Pel maig de 1937 Pemán defensava davant del Caudillo, que ho
va aprovar entusiàsticament, un ensenyament simplista i adoctrinador
d’imposició de valors “de arriba a abajo, misionalmente”, exemplificat
en l’afirmació: “El catecismo o el refranero, que hablan por
afirmaciones, son más creídos que los profesores de filosofía, que
hablan por argumentos”.
Un llibre publicat en 1939 amb el títol de La nueva escuela española,
obra d’Antonio J.Onieva, “asesor técnico del Ministerio de Educación
Nacional”, sostenia: “Europa es el mundo ideal del 2 y 2 son 4- me dijo
un día mi maestro. A lo que yo le respondí: –Y España es el mundo
pasional del 2 y 2 son 5".
L’essencial per aconseguir aquest retrocés de la racionalitat era
combatre el que Pemartín anomenava “el necio fetiche del siglo estúpido:
la superioridad de la ciencia sobre la fe”. L’ensenyament havia de ser
una barreja de patrioterisme i religió, destinats a implantar
conviccions, usant elements que creessin emocions.
Tot això pensant en els nens, perquè l’educació de les nenes preocupava
molt poc. La sola referència a l’educació femenina que es troba a La
nueva escuela española és la que es refereix a la higiene, que se’ns diu
que és més important en la dona que en l’home, “porque su organismo es
más delicado que el del hombre y por lo tanto de más fácil alteración”.
La higiene és, a més, la principal ocupació femenina, ja que “la mujer
española es eminentemente casera y pasa por sus manos todo lo que atañe a
la conservación de la salud”. “De aquí –afegeix– que la enseñanza de
esta materia deba intensificarse con las niñas, llegando a pormenores
tan elementales como el modo de barrer, de quitar el polvo, de ventilar
las ropas de las camas, de desinfectar y desinsectizar cabezas y
muebles, limpieza de vasijas…”. Mentre els nens feien exercicis físics,
preferentment d’educació premilitar, en que “se adquieren hábitos de
obediencia y respeto a la jerarquía”, les nenes podien practicar la
desinsentació i la “limpieza de vasijas”, que eren les ocupacions a què
les destinava el Nuevo estado.
Aquesta és la història d’un vell combat. Però jo voldria afegir-hi una
reflexió sobre la nostra situació avui. L‘escola pública, que és,
efectivament, una eina de transformació social, torna a estar amenaçada
escala mundial, en una deriva que té molt a veure amb el retrocés dels
drets i dels serveis socials que se’ns imposen amb el pretext de la
doctrina de l’austeritat. Als Estats Units, on acostumen a iniciar-se
aquesta mena de reformes que després se’ns apliquen a nosaltres, el
combat contra l’escola pública, en què inverteixen milers de milions
fundacions empresarials com la patrocinada per Bill Gates, de Microsoft,
es justifica en nom de l’eficàcia, amb l’argument que a l’ensenyament
públic el mestre té el seu lloc treball assegurat i que la tasca de
defensa que fan els sindicats impedeix que es pugui eliminar de l’escola
els mestres incompetents, cosa que pot fer-se fàcilment en l’escola
concertada, on el professorat és contractat, controlat i eventualment
engegat pels directors. Està clar, per altra banda, que un sistema
semblant és, a més, una garantia per controlar el que s’ensenya.
D’aquest suport financer va sortir el 2010 una pel·lícula, Esperant a
Superman, que era un atac a l’educació pública i als sindicats de
mestres. Però la realitat és que els estudis realitzats no han pogut
demostrar que la qualitat de l’ensenyament de les charter schools, la
mena de concertades dels Estats Units,s igui superior a les públiques.
Acabo de veure anunciat, al darrer número de la New York Review of
Books, un llibre, publicat per la Universitat de Chicago, que du el
títol de L’avantatge de l’escola pública. Perquè les escoles públiques
superen a les privades.
Això no impedeix que els ajuntaments de les grans ciutats, com
Philadelphia o Chicago, tanquin escoles. A Chicago, per exemple,
l’alcalde Rahm Emanuel, un home molt proper a Obama, ha decidit tancar
48 escoles i el 14 de juny passat va engegar 550 mestres i uns 250
auxiliars. Que la majoria de les escoles afectades siguin en barriades
on predomina la població afroamericana o d’origen llatí sembla
revelador.
No cal oblidar tampoc que el de l’educació, des de baix de tot fins a la
universitat, s’està convertint en un negoci de grans perspectives. La
Universitat de Phoenix, per exemple, propietat del grup Apollo, va
arribar a tenir el 2010 600.000 estudiants on line i a fer una xifra de
negoci de 4.000 milions de dòlars. Darrerament, però, ha caigut
ràpidament la seva matriculació en descobrir-se que és un negoci que
explota i enganya grups marginalsi que té una taxa de graduació del deu
per cent. Un estudi del senat nord-americà revela que en aquesta mena
d’organitzacions que es dediquen a l’ensenyament com a negoci només un
17’4 % dels ingressos es destina a pagar l’ensenyament, mentre que
reparteixen un 20% en beneficis i una suma encara més gran la dediquen a
publicitat i comercialització. No en va s’ha dit que l’educació és la
propera “illa del tresor” dels negocis.
Tot això us pot semblar pintoresc i exòtic; però és el que ens amenaça
en un futur immediat. Defensar l’educació pública a casa nostra és una
feina que caldrà seguir fent
En defensa de l’escola pública
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
de desembre 09, 2013
Rating: