NO A LA LOMQE!
Per un país de tots, l’escola en català!
Somescola.cat,
com a coordinadora d’entitats que defensa l’escola catalana i el català
com a llengua d’aprenentatge, analitza des d’aquesta perspectiva la nova
llei d’educació, LOMQE, i declara que ens trobem davant una llei
retrògrada, reaccionària i centralista que vol esborrar l’experiència de
més de 30 anys d’escola democràtica i catalana.
AFIRMEM
•
Que, des de la Sentència del Tribunal Constitucional contra l'Estatut
de fa tres anys, la continuïtat del nostre sistema educatiu, amb el
català com a llengua vehicular dels aprenentatges, s'ha vist amenaçada.
Primer per les sentències de diferents tribunals i, ara, amb l'aprovació
de la Llei Wert pel Congrés dels Diputats, feta sense cap altre suport
que la majoria absoluta del PP.
• Que
l'objectiu de la Llei Wert és anul•lar els programes d'immersió de les
nostres escoles, menystenir les competències que en matèria educativa té
la Generalitat, controlar els continguts curriculars per recentralitzar
l'educació i mantenir el control de l'avaluació per part del govern de
l'Estat.
• Que
Somescola.cat parteix de la convicció que el model d’escola catalana en
llengua i continguts és un model d'èxit, que ha permès la cohesió social
i el coneixement i l'ús del català i del castellà per part de
l'alumnat.
• Que la Llei
Wert representa un atac global contra la llengua catalana a tots els
territoris on és llengua pròpia i, per aquest motiu, Somescola.cat
estarà al costat dels docents i els pares d'arreu on la imposició d'un
govern posi en perill el model educatiu que s'ha aplicat fins ara, amb
el català com a llengua vehicular dels aprenentatges.
DENUNCIEM
• Que la LOMQE
és una llei amb una concepció centralista que vol unificar sota la base
de l'homogeneïtzació; que no suma, sinó que imposa i anul•la allò que no
assumeix com a propi. Considera el castellà com a única llengua
obligatòria i les altres llengües, com a secundàries. La idea fonamental
és la supremacia del castellà com a llengua de rang superior que s'ha
d'imposar en l'espai públic i en els usos administratius.
• Que el
menyspreu de la LOMQE cap a les llengües altres del castellà queda palès
en el fet que no anomena pel seu nom “les altres” llengües diferents
del castellà. El compromís de la LOMQE és únicament amb el castellà com a
llengua vehicular i troncal, mentre que les llengües “cooficials” són
una qüestió que s'ha d'atendre des de les administracions educatives que
les tinguin, segons la seva voluntat i sempre partint de considerar el
castellà com a llengua vehicular i d'obligat coneixement i ús. L'Estat
es desentén de les seves obligacions amb cap altra llengua que no sigui
la castellana i, quan la LOMQE parla de bilingüisme o de plurilingüisme,
sempre ho fa des de la perspectiva de les llengües estrangeres.
• Que el cas de
Catalunya, amb una història de més de trenta anys d’escolarització
universal en català i de consens social i educatiu al voltant del model
lingüístic escolar que tenim, és vist com una anomalia que planteja una
gran desconfiança des del punt de vista de la capacitat de poder aplicar
els preceptes del govern de l’Estat. És per això que la llei dedica un
apartat addicional a establir garanties per al castellà com a llengua
vehicular, pel damunt de les competències de la nostra administració
educativa.
EN CONSEQÜÈNCIA
La llei Wert no
resol cap dels problemes que té plantejats l’educació en aquests
moments, tot al contrari, en crea de nous. Estem convençuts que el seu
intent d’implantació crearà tensions i problemes als centres educatius i
al Govern de la Generalitat.
Per aquest
motiu, Somescola.cat reitera el seu compromís a liderar l’oposició
contra la reforma educativa que ens imposen, donar suport a les actituds
decidides de no aplicació d’aquesta llei i treballar en totes aquelles
accions que la comunitat educativa emprengui per mantenir el
funcionament del model propi de Catalunya.
Demanem al
nostre Govern que continuï blindant l'escola catalana i els seus
docents, esgotant les vies judicials, defensant les competències
educatives de Catalunya i els marcs legals dels que ens hem dotat.
Finalment,
considerem oportú adreçar-nos als estaments europeus que coordinen i
avaluen les diferents polítiques educatives per explicar-los els motius
de les nostres reivindicacions en relació amb la LOMQE i el perquè del
nostre rebuig a aquesta Llei.
NO A LA LOMQE!
Per un país de tots, l’escola en català!
Octubre de 2013
SOMESCOLA: Posicionament en relació amb la LOMQE
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
d’octubre 24, 2013
Rating: