Critiquen l'empitjorament de les condicions laborals i alerten que la qualitat educativa es veurà afectada
Els sindicats de l'ensenyament USTEC•STEs, CCOO i UGT han assegurat que falten entre 2.000 i 3.000 professors per poder atendre en condicions els 1.280.232 alumnes que el proper dilluns comencen el curs escolar. Tots ells asseguren que per atendre els 21.000 nous alumnes que absorbirà l'escola pública, i per cobrir el dèficit dels darrers anys, s'haurien de contractar més docents.
La secretaria general de la Federació d'Ensenyament d'aquest sindicat, Montserrat Ros, ha xifrat aquest dèficit en 5.600 professors si es té en compte l'entrada de 70.000 nous alumnes en els darrers tres cursos i la no contractació de personal al mateix ritme. Els sindicats alerten que això repercutirà en la qualitat.
En roda de premsa aquest dimecres, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar que la plantilla docent és la mateixa que la del curs anterior, 67.054 professors. Els sindicats però posen en entredit aquesta afirmació, tot i que centren la seva crítica en el fet que s'ha mantingut la plantilla però l'augment d'alumnat s'ha fet front traient la sisena hora i augmentat en una hora la jornada lectiva dels professors.
Això, diuen, està fent augmentar les ràtios (en un 34% dels centres segons CCOO) i la conclusió general a la que arriben és que amb la mateixa plantilla no es pot atendre correctament a tots els alumes i s'està perdent qualitat en l'atenció docent. Per tot això, han considerat que s'haurien de contractar entre 2.000 i 3.000 professors.
El cap de comunicació de la Federació d'Ensenyament de CCOO, Ângel Garcia, ha assegurat que mitjançant una enquesta d'elaboració pròpia, i tot i que no ha finalitzat el procés de nomenaments, hi ha "uns 400 professors" que tenien feina l'any passat afirmen que no en tenen aquest curs.
A més, la portaveu d'USTEC·STEs, Rosa Cañadell, ha destacat que les previsions del Departament no estan tenint en compte la matrícula viva, que tot i que ha baixat molt per la reducció d'arribada d'immigrants es continua donant el canvi de residència per qüestions laborals. Des d'aquest sindicat, Ricardo Rodilla ha assegurat que ja han detectat centres a Girona on la matrícula viva està comportant problemes per confeccionar els grups.
La secretària general de la Federació d'Ensenyament d'UGT, Roser Font, ha criticat aquest dijous la "retallada de les plantilles" amb què l'escola pública afronta el nou curs i ha defensat que les dades que va presentar dimecres la titular del departament d'Ensenyament, Irene Rigau, intenten amagar aquest fet. Per a UGT caldrien 2.500 professors més aquest curs. Segons ha afirmat, la "bossa d'hores" que suposa l'ampliació de l'horari lectiu i l'eliminació de la sisena hora no és suficient per cobrir les necessitats actuals.
60% centres tenen menys professors, segons CCOO
Independentment de si s'ha mantingut o no la plantilla general, CCOO ha criticat que, segons una enquesta pròpia realitzada a un miler de centres, el 60% assegura que té menys professors que el curs passat. La majoria d'ells (31%) diu que ha perdut un treballador, seguit dels que diuen que n'han perdut dos (23%) i els que n'han perdut mig (20%).
El cap de comunicació de CCOO explica aquesta reducció pel fet que aquests professors han anat a d'altres centres on es necessitaven, tot i que ha asseverat que alguns d'ells ja no fan la sisena hora i també afirmen que han perdut professors.
Els sindicats coincideixen també a criticar que d'una manera o altra el col•lectiu docent està veient com empitjoren les seves condicions laborals. Més enllà de la retallada salarial patida l'any passat, enguany critiquen que part dels interins que el curs passat treballaven a jornada completa aquest curs ho faran només mitja jornada o només durant uns mesos de l'any i que molts substituts quedaran a l'atur.
Per exemple, Font ha criticat que Rigau afirmés que s'han tornat a contractar tots els interins perquè en realitat, ha dit, no s'ha fet amb les mateixos condicions que el curs passat. Segons ha assegurat, els que tenien un contracte de jornada sencera passen a tenir un contracte de jornada inferior. Així mateix, ha apuntat que "el professorat que el curs passat teniu un contracte en precari, aquest any està directament a l'atur".
Reducció de vetlladores i tècnics
A banda de criticar la situació del professorat, tant CCOO, com USTEC•STEs com UGT han denunciat la reducció de vetlladores, tècnic d'educació infantil, administratius i altre personal que presta servei a les escoles, com els conserges.
Els sindicats alerten que tot això també perjudicarà la qualitat educativa i de funcionament dels centres. Des d'USTEC•STEs, Cañadell ha afirmat que tot i que és positiu reduir en un 5% els alumnes de l'Educació Especial, aquest procés s'ha de fer amb les condicions necessàries per tal que els centres tinguin el personal adequat per atendre els alumnes. Ha assegurat que amb la no substitució d'aquest personal això no es podrà fer.
També han criticat la reducció del pressupost ordinari, un 10% segons el Departament, la manca de construccions i la consegüent "sobreocupació" d'espais i l'efecte negatiu que tot això tindrà per a les famílies. Des d'UGT, Font ha destacat els efectes negatius que la manca d'inversió tindrà per a professionals i estudiants com la impossibilitat d'establir mesures de tractament a la diversitat, desdoblaments o grups de reforç. "Ens costa entendre com es farà front al fracàs escolar amb menys recursos" , ha sentenciat.
En contra de la gestió de la retirada de la sisena hora
Un cop més, els sindicats han criticat la retirada de la sisena hora i el sistema que la substituirà: el Suport Educatiu Personalitzat. Entre d'altres coses s'oposen a la gestió que s'està fent del canvi de model, ja que asseguren que la majoria dels centres no sap clarament què és el que ha de fer ni com.
D'altra banda, han assegurat que el nou sistema crea diferències entre els alumnes i els estigmatitza. Segons CCOO, el 39% oferirà aquest servei dins de l'horari lectiu, mentre que el 60% utilitzarà un sistema combinat entre l'horari lectiu i l'extra lectiu.
En aquest sentit, la secretària general de la Federació d'Ensenyament de CCOO ha reclamat una auditoria a la conselleria perquè aclareixi "el caos" dels programes educatius posats en marxa en els darrers anys. Ros ha dit que intentaran vehicular aquesta petició a través del Consell Escolar de Catalunya amb l'objectiu de conèixer el resultat dels que fa temps que s'apliquen, quins es continuaran desenvolupant, quin es retiraran i com es desenvoluparan.
Mobilitzacions
Davant d'aquesta situació general, USTEC•STES en particular ha demanat que el dia d'inici de curs, el 12 de setembre, els professors realitzin alguna acció, com aturades durant la jornada, per reivindicar que s'aturin les retallades. Més enllà d'aquesta petició ha assegurat que estan començant a parlar amb la resta de sindicats per decidir si fer una acció conjunta.
A banda d'aquesta mobilització, els tres sindicats han tornat a defensar el model d'immersió lingüística i han fet una crida a la mobilització impulsada per la plataforma Somescola.cat per mostrar el rebuig a la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que insta el Govern a que el castellà també sigui llengua vehicular.
Els sindicats de l'ensenyament USTEC•STEs, CCOO i UGT han assegurat que falten entre 2.000 i 3.000 professors per poder atendre en condicions els 1.280.232 alumnes que el proper dilluns comencen el curs escolar. Tots ells asseguren que per atendre els 21.000 nous alumnes que absorbirà l'escola pública, i per cobrir el dèficit dels darrers anys, s'haurien de contractar més docents.
La secretaria general de la Federació d'Ensenyament d'aquest sindicat, Montserrat Ros, ha xifrat aquest dèficit en 5.600 professors si es té en compte l'entrada de 70.000 nous alumnes en els darrers tres cursos i la no contractació de personal al mateix ritme. Els sindicats alerten que això repercutirà en la qualitat.
En roda de premsa aquest dimecres, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar que la plantilla docent és la mateixa que la del curs anterior, 67.054 professors. Els sindicats però posen en entredit aquesta afirmació, tot i que centren la seva crítica en el fet que s'ha mantingut la plantilla però l'augment d'alumnat s'ha fet front traient la sisena hora i augmentat en una hora la jornada lectiva dels professors.
Això, diuen, està fent augmentar les ràtios (en un 34% dels centres segons CCOO) i la conclusió general a la que arriben és que amb la mateixa plantilla no es pot atendre correctament a tots els alumes i s'està perdent qualitat en l'atenció docent. Per tot això, han considerat que s'haurien de contractar entre 2.000 i 3.000 professors.
El cap de comunicació de la Federació d'Ensenyament de CCOO, Ângel Garcia, ha assegurat que mitjançant una enquesta d'elaboració pròpia, i tot i que no ha finalitzat el procés de nomenaments, hi ha "uns 400 professors" que tenien feina l'any passat afirmen que no en tenen aquest curs.
A més, la portaveu d'USTEC·STEs, Rosa Cañadell, ha destacat que les previsions del Departament no estan tenint en compte la matrícula viva, que tot i que ha baixat molt per la reducció d'arribada d'immigrants es continua donant el canvi de residència per qüestions laborals. Des d'aquest sindicat, Ricardo Rodilla ha assegurat que ja han detectat centres a Girona on la matrícula viva està comportant problemes per confeccionar els grups.
La secretària general de la Federació d'Ensenyament d'UGT, Roser Font, ha criticat aquest dijous la "retallada de les plantilles" amb què l'escola pública afronta el nou curs i ha defensat que les dades que va presentar dimecres la titular del departament d'Ensenyament, Irene Rigau, intenten amagar aquest fet. Per a UGT caldrien 2.500 professors més aquest curs. Segons ha afirmat, la "bossa d'hores" que suposa l'ampliació de l'horari lectiu i l'eliminació de la sisena hora no és suficient per cobrir les necessitats actuals.
60% centres tenen menys professors, segons CCOO
Independentment de si s'ha mantingut o no la plantilla general, CCOO ha criticat que, segons una enquesta pròpia realitzada a un miler de centres, el 60% assegura que té menys professors que el curs passat. La majoria d'ells (31%) diu que ha perdut un treballador, seguit dels que diuen que n'han perdut dos (23%) i els que n'han perdut mig (20%).
El cap de comunicació de CCOO explica aquesta reducció pel fet que aquests professors han anat a d'altres centres on es necessitaven, tot i que ha asseverat que alguns d'ells ja no fan la sisena hora i també afirmen que han perdut professors.
Els sindicats coincideixen també a criticar que d'una manera o altra el col•lectiu docent està veient com empitjoren les seves condicions laborals. Més enllà de la retallada salarial patida l'any passat, enguany critiquen que part dels interins que el curs passat treballaven a jornada completa aquest curs ho faran només mitja jornada o només durant uns mesos de l'any i que molts substituts quedaran a l'atur.
Per exemple, Font ha criticat que Rigau afirmés que s'han tornat a contractar tots els interins perquè en realitat, ha dit, no s'ha fet amb les mateixos condicions que el curs passat. Segons ha assegurat, els que tenien un contracte de jornada sencera passen a tenir un contracte de jornada inferior. Així mateix, ha apuntat que "el professorat que el curs passat teniu un contracte en precari, aquest any està directament a l'atur".
Reducció de vetlladores i tècnics
A banda de criticar la situació del professorat, tant CCOO, com USTEC•STEs com UGT han denunciat la reducció de vetlladores, tècnic d'educació infantil, administratius i altre personal que presta servei a les escoles, com els conserges.
Els sindicats alerten que tot això també perjudicarà la qualitat educativa i de funcionament dels centres. Des d'USTEC•STEs, Cañadell ha afirmat que tot i que és positiu reduir en un 5% els alumnes de l'Educació Especial, aquest procés s'ha de fer amb les condicions necessàries per tal que els centres tinguin el personal adequat per atendre els alumnes. Ha assegurat que amb la no substitució d'aquest personal això no es podrà fer.
També han criticat la reducció del pressupost ordinari, un 10% segons el Departament, la manca de construccions i la consegüent "sobreocupació" d'espais i l'efecte negatiu que tot això tindrà per a les famílies. Des d'UGT, Font ha destacat els efectes negatius que la manca d'inversió tindrà per a professionals i estudiants com la impossibilitat d'establir mesures de tractament a la diversitat, desdoblaments o grups de reforç. "Ens costa entendre com es farà front al fracàs escolar amb menys recursos" , ha sentenciat.
En contra de la gestió de la retirada de la sisena hora
Un cop més, els sindicats han criticat la retirada de la sisena hora i el sistema que la substituirà: el Suport Educatiu Personalitzat. Entre d'altres coses s'oposen a la gestió que s'està fent del canvi de model, ja que asseguren que la majoria dels centres no sap clarament què és el que ha de fer ni com.
D'altra banda, han assegurat que el nou sistema crea diferències entre els alumnes i els estigmatitza. Segons CCOO, el 39% oferirà aquest servei dins de l'horari lectiu, mentre que el 60% utilitzarà un sistema combinat entre l'horari lectiu i l'extra lectiu.
En aquest sentit, la secretària general de la Federació d'Ensenyament de CCOO ha reclamat una auditoria a la conselleria perquè aclareixi "el caos" dels programes educatius posats en marxa en els darrers anys. Ros ha dit que intentaran vehicular aquesta petició a través del Consell Escolar de Catalunya amb l'objectiu de conèixer el resultat dels que fa temps que s'apliquen, quins es continuaran desenvolupant, quin es retiraran i com es desenvoluparan.
Mobilitzacions
Davant d'aquesta situació general, USTEC•STES en particular ha demanat que el dia d'inici de curs, el 12 de setembre, els professors realitzin alguna acció, com aturades durant la jornada, per reivindicar que s'aturin les retallades. Més enllà d'aquesta petició ha assegurat que estan començant a parlar amb la resta de sindicats per decidir si fer una acció conjunta.
A banda d'aquesta mobilització, els tres sindicats han tornat a defensar el model d'immersió lingüística i han fet una crida a la mobilització impulsada per la plataforma Somescola.cat per mostrar el rebuig a la interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que insta el Govern a que el castellà també sigui llengua vehicular.
Regió 7 - Els sindicats diuen que calen prop de 3.000 mestres més
Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central
on
de setembre 08, 2011
Rating: